Planprosess fra A til ÅNår man utarbeider private planer for et område (regulering – eller detaljregulering) må disse tilfredsstille de krav som fremgår i plan- og bygningsloven sin plandel med tilhørende forskrifter. Den som skal utarbeide forslag til reguleringsplan (forslagstiller) må være fagkyndig, og de som ønsker å regulere eller omregulere eiendommen sin må engasjere profesjonelle forslagstillere (jf. Pbl § 12-3). Før planarbeidet starter For å oppnå rask saksbehandling er det viktig at planforslaget er gjennomarbeidet og korrekt utformet. Ta tidlig kontakt med kommunen for å få oversikt over om det foreligger andre planer for området – kommuneplan, kommunedelplaner og reguleringsplaner ligger tilgjengelig gjennom kartportalen vår. Reguleringsplaner skal utarbeides av fagkyndige, jf. plan- og bygningslovens § 12-3. Oppstartsmøte mellom kommune og forslagsstiller - planinitiativ Planinitiativet skal starte dialogen mellom kommunen og forslagsstiller. Forslagsstiller sender initiativet til reguleringsplan til kommunen og avtaler oppstartsmøte. Initiativet bør være så utarbeidet som mulig for å forhindre uklarheter eller usikkerheter. Kommunen skriver kort referat fra oppstartsmøtet som skal godkjennes av partene. Kommunen kan stoppe et planinitiativ på dette stadiet, jf. Pbl § 12-8 andre ledd. Varsling av planoppstart Varsling av planoppstart skal sikre medvirkning fra relevante parter. Forslagstiller er ansvarlig for kunngjøring av planoppstart. Kunngjøringsannonse sendes kommunen for publisering på hjemmesidene til kommunen. Forslagsstiller skal gjennomgå innkomne merknader, og innarbeide disse i planbeskrivelsen. Videre skal forslagstiller utarbeide et planforslag som dokumenterer nødvendige undersøkelser, bestemmelser, analyser og forslag til plankart. Planforslag sendes til kommunen Ferdig utarbeidet planforslag sendes kommunen for videre behandling. Digital arealplan (SOSI) legges ved som vedlegg. Dersom kommunen finner mangler eller feil skal forslagsstiller utbedre dette. Førstegangsbehandling av planforslaget politisk Kommuneadministrasjonen klargjør reguleringsplanforslaget til politisk behandling. Saksframlegg blir offentliggjort i møteprotokollen. Offentlig høring Etter politisk vedtak blir planen lagt ut til offentlig høring og ettersyn. Dette gjøres gjennom brev til grunneiere, berørte parter og høringsinstanser, annonse i avis og på kommunens hjemmesider. Før andregangsbehandling av planforslaget skal eventuelle merknader innarbeides i planbeskrivelsen. Ved behov skal forslagstiller komme med ytterligere dokumentasjon. Større endringer av planbeskrivelse eller planområde kan føre til nytt offentleg ettersyn eller begrenset høring. Vedtak i kommunestyret Når planen er vurdert som komplett skriver kommuneadministrasjonen saksframlegg for vedtak. Vedtak gjøres av kommunestyret etter eventuelt vedtak i utvalg eller formannskap. Her kan planen sendes tilbake til administrasjonen for bearbeidelse. Kunngjøring av planvedtaket Etter planen er vedtatt blir den kunngjort. Dette gjøres gjennom brev til grunneiere, berørte parter og høringsinstanser, annonse i avis og på kommunens hjemmesider. Her kan berørte parter komme med innsigelse på vedtatt plan. Hvis kommunen ikke tar hensyn til innsigelsen skal fylkesmannen mekle. Dersom innsigelsen står ved lag etter at kommunestyret har behandlet planen så er ikke planvedtaket endelig. Saken må da sendes Miljøverndepartementet for avgjørelse. Departementet sitt vedtak kan ikke påklages, jf. Pbl § 12-13. Sist endret 07.06.2022 08.12