Kulturprisen tildeles Ørnulf Juvkam Dyve

Kulturprisvinner Ørnulf Juvkam Dyve og ordfører Marit Hougsrud. Foto: Marit Hougsrud

Formannskapet har gjort enstemmig vedtak om at Kulturprisen fra Sør-Aurdal kommune for år 2023 skal tildeles Ørnulf Juvkam Dyve.

Prisutdelingen finner sted på kulturkvelden fredag 24. november 2023 i Sør-Aurdalshallen.

I år ønsker Sør-Aurdal kommune å hedre Ørnulf Juvkam Dyve med tildeling av Kulturprisen. Ørnulf er en kunstner av de sjeldne. Han har et stort engasjement for sang-, musikk-, kunst- og kulturlivet og brenner for et trygt og inkluderende ungdomsmiljø. Ørnulf vil at alle skal ha det bra!

Bildet er tatt da ordfører Marit Hougsrud troppet opp under markeringen av Pride på Valdres videregående skole, der Ørnulf til daglig jobber i Ung i Valdres, og kunne fortelle Ørnulf at han er årets kulturprisvinner i Sør-Aurdal.

Ørnulf har satt Sør-Aurdal og Valdres på kartet med konsertbandet Staut. Ørnulf er en tusenkunstner med ord og trakterer alle slags tangentinstrumenter. Ørnulf skriver tekst på dialekt og melodi til Staut sine låter. Nå synger folk med på valdresdialekt over hele landet på Staut-konserter. Staut fikk Kulturprisen i 2012.

Ørnulf holder selv store og små konserter. Vi har i vår hatt gleden av å ha besøk av Ørnulf i Den kulturelle spaserstokken i kommunen, der han spilte og sang Staut-viser og fremførte egne dikt.

Ørnulf har vært musikklærer og kulturskolelærer og spredt sang- og musikkglede til barn og unge som har vokst opp i kommunen. I dag har ungdom i hele Valdres gleden av å være med på Ung i Valdres sine oppsetninger med Ørnulf. Han skaper trygghet og glede i ungdomsmiljøet.

Ørnulf har gjort og betydd veldig mye for sang-, musikk-, kunst- og kulturlivet gjennom sin samlede innsats på frivillig basis over mange år. Sang- og musikkgleden smitter!

Ørnulf Juvkam Dyve fyller kriteriene for tildeling av Kulturprisen fra Sør-Aurdal kommune til fulle. Vi gratulerer Ørnulf med velfortjent Kulturpris og gleder oss til fortsettelsen!

Prisutdelingen finner sted på kulturkvelden fredag 24. november 2023 kl. 19.00 i Sør-Aurdalshallen. Velkomne!