1. Tiltakshaver (byggherre/hjemmelshaver):
Her skal du gi alle opplysninger som er nødvendig for at kommunen skal kunne kontakte deg eller det sameie/organisasjon som søker om utslippstillatelse.
2. Ansvarlig søker
Her skal du fylle ut opplysninger om det fagkyndige foretaket som søker på vegne av byggherre. Som regel benyttes utførende rørlegger til dette formålet. Kommunen stiller krav om at utførende skal ha ADK1-kurs eller tilsvarende. Prosjektering skal utføres av foretak med nødvendig VA-teknis og geogydrologisk kompetanse, samt erfaring.
3. Søknaden gjelder
Her skal du oppgi om søknaden gjelder et nytt utslipp eller en vesentlig økning av utslipp. Med vesentlig økning menes for eksempel installering av vannklosett, dusj, bad eller våtrom, at flere områder kobles til anlegget etc. Ta kontakt med kommunen dersom du er i tvil om hva som er vesentlig økning. Du må oppgi om søknaden gjelder helårsbolig, fritidsbolig og/eller annen bygning, samt antall bygninger i de ulike kategoriene. Og om utslippet kun gjelder toalettavløp, kun annet avløp eller begge deler.
4. Eiendom/byggested
Her oppgis bygningens eller bygningenes gårdsnummer og bruksnummer, samt adresse. Gårds- og bruksnummer kan du få ved å henvende deg til kommunen, eller ved å søke opp eiendommen i Valdreskart. I Valdreskart finner du også informasjon om eiendommen er innenfor en reguleringplan – fyll evt. inn navn på gjeldende plan og sjekk om planbestemmelsene gir særlig krav til avløp. Kontakt kommunen om du trenger hjelp til dette. Hvis utførelsen av avløpsanlegget ikke er i samsvar med kommunens planer, må du innhente samtykke fra plan- og bygningsetaten. Husk å oppgi dato for når samtykket ble gitt. Videre skal det fylles inn hvor eiendommen får vann fra og hvilken toalettløsning som skal benyttes. Dersom det finnes avløpsrenseanlegg på eiendommen fra før, fylles det inn detaljer om dette.
5. Om utslippet
Her skal du gi opplysninger om utslippsområdet. Det vil si om avløpsvannet går til innsjø, bekk/elv, elvemunning, osv. Avløpsanleggets plassering og utslippssted skal merkes av på kartet. På samme kart skal du også merke eventuell vegadkomst (for slamtømming, vedlikehold etc.). Kartet skal vedlegges søknaden (vedlegg D). Gjelder søknaden utslipp til vann, må du oppgi hvor mange meter under laveste vannstand det slippes ut (utslippsdyp). Som del av prosjekteringen skal det kartlegges hvilke vannforekomst som er resipient for utslippet, navnet på resipienten føres inn i skjemaet.
6. Rensing
Dersom anlegget ligger i regulert område, eller områder med grupper av fritidsbebyggelse, er det krav om avløpsplan før det gis utslippstillatelse. Det er mulig å søke om dispensasjon fra kravet om avløpsplan dersom en har relevant begrunnelse, ta kontakt med kommunen.
Under punktet ”Type renseanlegg” skal du oppgi hva slags renseanlegg som skal installeres. Gjelder søknaden minirenseanlegg skal “Tillegg for minirenseanlegg” også fylles ut, tilsvarende ved gråvannsanlegg.
Anleggets dimensjonerte størrelse skal angis i antall personekvivalenter pe. Vurdering av hvor stort anlegg en trenger bør gjøres med et perspektiv på 10 år. Anlegget bør uansett ikke være dimensjonert for mindre enn 5 pe.
Personekvivalenter er et mål på mengde organisk materiale i avløpsvannet. Man kan finne pe på flere måter, men som hovedregel sier vi at:
- Utslipp fra hus og hytter med innlagt vann og vannklosett: 1 person bidrar med 1 pe
- Uslipp fra hytter med innlagt vann uten vannklosett: 1 person vil bidra med 0,3 pe
- Utslipp fra hytter uten innlagt vann og vannklosett: 1 person vil bidra med 0,1 pe
Eksempel 1:
Hus med innlagt vann og vannklosett, husstand med seks personer: 1 pe/person * 6 personer = 6 pe i avløpsvannet.
Eksempel 2:
3 hytter med innlagt vann og vannklosett og 10 sengeplasser i hver hytte1): 3 * 1 pe/person * 10 sengeplasser = 30 pe i avløpsvannet.
Eksempel 3:
Hytte med innlagt vann uten vannklosett, 10 sengeplasser: 0,3 pe/person * 10 personer = 3 pe i avløpsvannet.
Det vil variere hvor mange personer som oppholder seg på en hytte. Når man skal beregne forventet antall personekvivalenter må man ta utgangspunkt i maksimum antall personer på hytten til samme tid. Antall sengeplasser kan være et godt mål på maksimum antall personer/maksimum belastning.
Det skal oppgis hvilken konklusjon som gjort vedr. varmetilførsel/isolering, og antall meter fra kjørbar veg til tømmepunkt.
7. Vedlegg til søknaden
Søknaden regnes ikke som fullstendig før alle nødvendige vedlegg/informasjon foreligger. Mangler det vedlegg vil søknaden ikke kunne bli behandlet. Under finner du en liste over nødvendige vedlegg med forklaring.
- Navn på nøytral fagkyndig (person/firma) som har bistått med valg av rensemetode og/eller dokumentasjon av rensegrad
- Her skal du oppgi hvem (nøytral fagkyndig person/firma/leverandør) som har prosjektert utforming, dimensjonering og installasjon av renseanlegg og dokumentasjon av rensegrad. Vær oppmerksom på at dokumentasjon av anleggets rensegrad skal være utført av nøytral fagkyndig.
- Hvis du skal installere et ferdigprodusert minirenseanlegg må dette være godkjent i henhold til NS-EN-12566-3. Sjekk at rensegraden som er angitt på CE-merket til minirenseanlegg tilfredsstiller rensekravet for ditt utslipp. For alle andre renseanlegg må det dokumenteres at anerkjent dimensjonering og utforming er benyttet.
- Begrunnelse for ønske om unntak fra §§ 12-8 til 12-9 eller relevant dokumentasjon
- Hvis du søker om unntak fra lokal eller sentral forskrift, dvs. dispensasjon. Vær oppmerksom på at dersom det søkes om unntak fra krav, gjelder ikke kommunens absolutte saksbehandlingsfrist på seks uker.
- Prosjektering og beskrivelse av anlegg
- Prosjektering av anlegget skal alltid vedlegges. Dersom det er godt tilrettelagt for infiltrasjon (jf. definisjon i lokal forskrift) kan person/foretak med kurset «Bygging og prosjektering av mindre avløpsanlegg» på Norsk Rørsenter, og dokumentert erfaring, prosjektere anlegget.
- Vær oppmerksom på at dokumentasjonen skal være utført av fagkyndig. Vedlegget skal også inneholde en beskrivelse av anlegget (type/modell/leverandør etc.) og hvordan det skal drives og vedlikeholdes.
- Plassering av avløpsanlegg, utslippssted, eiendomsgrenser og vegadkomst (for slamtømming, vedlikehold osv.) på kart i målestokk 1:5000 eller større. Kum skal oppgis med koordinater
- Pga. slamtømming ønsker vi plassering av tanken (dvs. lokket) med koordinater. Koordinater kan finnes enkelt ved bruk av Valdreskart, ta ellers kontakt med kommunen for hjelp. Koordinatene skal være ca. bestemt, VKR vil korrigere plassering ved første tømming. Finn ønsket område i Valdreskart og trykk på knapp med XY og linjal, deretter på plasseringen av kumlokket, og dermed blir koordinatene oppgitt. Du vil også kunne få tak i kart ved henvendelse til kommunens planavdeling og Fylkeskartkontoret. Husk å oppgi hvilket kartdatum du bruker. For eksempel UTM32 euref 89.
- Avløpsanleggets plassering (med alle komponenter) og utslippssted skal merkes av på kartet. På samme kart skal du også merke av eiendomsgrenser og eventuell vegadkomst (for slamtømming, vedlikehold etc.). Kartet skal vedlegges søknaden (vedlegg D).
- Brønner skal også merkes av på kartet, det er viktig at det undersøkes nøye hvilke brønner som finnes i nærhet til utslippsstedet (gjøres ifb Vedlegg F).
- Liste over eiendommer tilknyttet avløpsanlegget med gnr., bnr. og adresse
- Hvis du skal knytte deg til et eksisterende renseanlegg må du legge ved en liste over hvilke bygninger som allerede er tilknyttet anlegget. Gnr. og bnr for disse bygningene får du ved henvendelse til kommunen. Hvis det ikke er flere bygninger knyttet til anlegget skal du sette kryss i boksen ikke relevant.
- Oversikt over interesser som blir berørt (drikkevannsforsyning, rekreasjon, næringsvirksomhet, kulturminner etc.). Beskrivelse av tiltak for å motvirke interessekonflikter og tiltak for å ivareta helse og miljø
- Brukerinteresser knyttet til utslippsstedet vil ha stor betydning for plassering og utforming av renseanlegg eller utslippspunkt. Vedlegget skal inneholde en vurdering av interesser som kan/vil bli berørt av utslippet (for eksempel drikkevann, bading, fiske, turløyper etc.) og utslippsstedets plassering i forhold til brukerinteresser.
- Alle drikkevannsinteresser, (evt. andre brukerinteresser,) inkludert egen brønn, skal undersøkes og dokumenteres i en avstand på 100 m fra infiltrasjonsanlegget. Alle brukerkonflikter, dvs. mulige brukere av vann i denne avstand fra anlegget, skal for det første varsles. For det andre skal de tegnes inn på kart med avstand. For det tredje skal det dokumenteres (av fagpersonell – se Lokal forskrift) at de ikke påvirkes av det omsøkte anlegget.
- Dersom det er mulige brukerkonflikter til vann fra anlegget skal det søkes om alternative løsninger. Primært skal det etableres felles løsninger for drikkevann eller avløp. Dersom dette ikke er ønskelig skal det etableres biologiske løsninger.
- Oversikt over hvem som er varslet
- Nabovarsel til alle som kan bli særlig berørt av tiltaket. Du må lage en liste over hvem som har blitt varslet og du må legge ved kvittering på at varsel er sendt de respektive (for eksempel kvittering på rekommandert sending eller underskrift), samt kopi av selve nabovarselet. Nabovarslingsskjema fra DiBK kan benyttes, men det må fremgå i varselet at eventuelle merknader skal være mottatt innen en frist på minimum 4 uker jf. forurensningsforskriften (ikke 2 uker som jf. plan- og bygningsloven).
- Eventuelle mottatte klager/protester
- Hvis du har mottatt klager/protester skal disse legges ved søknaden. Hvis du ikke har mottatt klager/protester krysser du av i boksen ikke relevant. Det skal også legges ved dokumentasjon av hvordan merknadene er ivaretatt/lukket.
- Erklæringer om ansvarsretter for funksjonene ansvarlig søker, prosjekterende og utførende skal vedlegges, jf. plan- og bygningsloven § 20-3
- Gjennomføringsplan skal vedlegges, denne gir kommunen opplysninger om gjennomføringen av tiltaket på en enkel og overordnet måte
- Dersom fritidsbolig ligger innenfor et regulert område, eller område hvor hyttene ligger tett, jf. lokal forskrift § 6 tredje ledd, må det gis en skriftlig begrunnelse vedr. utarbeiding av avløpsplan, samt underskrifter fra naboer
- Det skal vedlegges kopi av serviceavtale (evt. utkast til serviceavtale) for minirenseanlegg, biofilter, forbehandlingsanlegg, våtmarksfilter og pumper. Det skal alltid dokumenteres hvordan anlegget skal drives og vedlikeholdes i vedlegg C
8. Eventuelle merknader (ikke obligatorisk)
Her kan du skrive eventuelle merknader du mener er nyttig informasjon for kommunen når søknaden skal behandles.
9. Underskrift og erklæring
Merk at det er tiltakshaver/hjemmelshaver som skal undertegne søknaden. Tiltakshavers underskrift innestår for at det er gitt riktige og fullstendige opplysninger og at eier forplikter seg til å følge de angitte bestemmelsene, herunder bestemmelser som gjelder drift og vedlikehold.