TrygghetsalarmFormål med trygghetsalarm er at den enkelte kan sikres trygghet i den livssituasjonen han/hun befinner seg i, og være i stand til å bo i eget hjem så lenge som mulig. Trygghetsalarm er en måte å varsle andre på når en har kommet i en situasjon hvor en trenger hjelp, og ikke klarer å bruke telefonen. Vederlag fastsettes av kommunestyret, og justeres hvert år ved budsjettvedtak. Tjenesten er ikke lovpålagt. Alle ansatte har taushetsplikt etter Forvaltningslovens § 13 og Helse- og omsorgstjenesteloven §12-1. Trygghetsalarm Hvem kan få tjenesten Personer som har et hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder eller andre årsaker. Hva kan du forvente av oss At vi møter deg med respekt, åpenhet og kvalitet ifht kommunens etiske retningslinjer. Tjenesten tildeles etter søknad og tilrettelegges ut fra den/de enkeltes behov. At kontakt med bruker og pårørende bærer preg av tillit og respekt. Hva forventer vi av deg Gi oss tilbakemelding om du ikke er fornøyd med måten våre tjenester utføres på. Du respekterer at vi har taushetsplikt, og av den grunn ikke kan diskutere andre brukere og ansatte. Du har plikt til å gi beskjed til tjenesten som fattet vedtaket hvis forutsetningen for søknaden endres. Søker må ha fasttelefon. Må være i stand til å forstå trygghetsalarmens funksjon. Nøkkel til din bolig. Erstatning ved skade på alarm, eller ved tap av alarmsmykke. At du gir beskjed til tjenesten, dersom du skal være borte over lengre tid. Hvordan gå fram Søknadsskjema fås ved henvendelse til tjenesten eller resepsjonen i kommunehuset (Tingvoll) Søknadsskjema kan ikke leveres elektronisk grunnet personvern. Om en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt. Fullmakt legges ved søknaden som vedlegg. Dersom du har behov for hjelp til å fylle ut skjema eller har spørsmål, kan du kontakte tjenesten. Det innhentes nødvendige opplysninger fra deg - eventuelt ved et hjemmebesøk og/eller annet behandlingspersonell etter samtykke, for å kunne gjøre en helhetlig og faglig vurdering av søknaden. Skriftlig søknad sendes til: Sør-Aurdal Kommune Tildelingskontor Tingvollbakkin 15 2930 Bagn Klagemuligheter Klageadgang vedrørende saksbehandling etter Forvaltningsloven §§ 28,29. Klagefristen er 4 uker. Dersom vedtaket opprettholdes av kommunen, oversendes den til Fylkesmannen. Klagen sendes til: Sør-Aurdal kommune Tildelingskontor Tingvollbakkin 15 2930 Bagn Sist endret09.01.2020 10.03