Rygg inn - kjør ut!

"Parkeringsbot" på bilruta. - Klikk for stort bilde

Sør-Aurdal kommune har denne uken gjennomført aksjonen Rygg inn - kjør ut!

Mange bilister har opplevd å få en positiv oppmerksomhet på ruta med "TAKK for at du rygget inn!".

Aksjonen er gjennomført ved alle skolene og barnehagene i kommunen og de kommunale parkeringsplassene i Bagn sentrum.

Kommunalsjef Oppvekst og kultur Inger Randi Islandsmoen Kleven er en av de heldige som har fått en "parkeringsbot" med hyggelig hilsen og takk for at hun rygget inn da hun parkerte.

Takk for at du rygget inn! - Klikk for stort bilde

Rygg inn, ikke ut

Det er mange gode grunner til at du bør rygge inn på parkeringsplassen. Det gir blant annet bedre oversikt når du kommer og når du forlater plassen. Her får du tre gode grunner til at du bør parkere med fronten ut:

• Du har bedre oversikt over parkeringsplassen når du kommer kjørende inn. Derfor er det smartere å rygge inn i en parkeringslomme når du kommer, enn når du forlater parkeringsplassen.
  •  Parkeringsplassen kan være oversiktlig og ha god plass når du parkerer, men kan fort bli full og uoversiktlig når du skal kjøre ut.
  • Andre har bedre oversikt over deg. Det er lettere å bli oppmerksom på en bil som er i ferd med å rygge inn i en parkeringslomme enn når den er i ferd med å rygge ut. Da vil det være enklere for gående og andre kjørende å ta forhåndsregler.

Mer informasjon på  Trygg Trafikk sin nettside.

Her kan du se filmen rygg inn kjør ut - korrekt parkering fra Trygg Trafikk (MP4, 18 MB)

Logo Trafikksikker kommune - Klikk for stort bilde