Oppstart av Styrke- og balansegruppe

Styrke- og balansegruppe er et gruppetreningstilbud i regi av ergo- og fysioterapitjenesten i Sør-Aurdal kommune. Dette er en rullerende gruppe hvor hver deltaker tilbys en treningsperiode på 12 uker.

Treningen er tilpasset din funksjon, er gratis og ledes av fysioterapeut.

'Ved behov og etter vurdering kan det bestilles transport via Pasientreiser. Du må selv avlyse transporten hvis du er forhindret i å delta (Pasientreiser, tlf.nr. 915 05 515).

Formål: Forebygge og redusere risikoen for fall gjennom å forbedre styrke og balanse.

Hvor: Festsalen i underetasjen på Sør-Aurdalsheimen, Bagn. Inngang ved ergo- og fysioterapitjenesten.

Når: Mandag kl. 13.00-13.45.

I etterkant av treningen blir det mulighet for kaffe og enkel servering.

Oppstart er mandag 6. mai 2024.

Styrke- og balansegruppe passer for deg som:

• Bor i eget hjem.
  • Klarer å gå, med eller uten hjelpemiddel.
  • Har begynnende vansker med daglige aktiviteter som for eksempel reise deg fra stol, ustø gange og gå i trapper.
  • Er ustø, opplever redusert balanse, er engstelig for å falle eller har falt i løpet av det siste året.
  • Er motivert for å trene, kan følge instruksjon og bor i Sør-Aurdal kommune.

Måling av funksjon gjennom standardiserte tester gjøres av fysioterapeut hos alle interesserte deltakere. I tillegg vil et forebyggende hjemmebesøk av fysioterapeut bli tilbudt. Fysioterapeut vil vurdere om gruppetrening vil være et hensiktsmessig tilbud for deg. Måling av funksjon gjennomføres også etter treningsperiodens slutt for å evaluere effekten av tilbudet. Deltakerne tilbys treningsprogram for egentrening utenom gruppetreningen, samt informasjon om fallforebyggende tiltak i løpet av perioden. Vi er i en evalueringsfase for bedring av gruppetilbudet, og noen endringer kan derfor forekomme.

Hvem som helst kan melde interesse for gruppen, enten du selv eller andre på dine vegne (for eksempel familie, hjemmetjenesten, fastlege etc.).

Ved spørsmål kan du henvende deg til:

Kjersti Bjone Fekjær, fysioterapeut
Tlf.nr.: 414 58 443 (mandag, onsdag og fredag)
E-post: kjersti.bjone.fekjer@sor-aurdal.kommune.no