Kulturprisen til Bangsmoen Husflidslag

Bangsmoen Husflidslag tildeles Kulturprisen fra Sør-Aurdal kommune for år 2021.

Ordfører Marit Hougsrud kunne overrekke blomst og gratulerte Bangsmoen Husflidslag med Kulturprisen ved åpningen av Bangsmoen Husflidsutsalg for sesongen.

Torill Hansebakken tok imot blomsten på vegne av husflidsutsalget. Torill har selv vært med helt siden oppstarten og lagt ned en stor innsats for driften av butikken på det gamle handelsstedet. Nyheten ble mottatt med stor glede.

I retningslinjene for Kulturprisen heter det:  Kulturprisen kan deles ut til enkeltpersoner som har gjort en særlig innsats i kunst og kulturliv i Sør-Aurdal på frivillig basis. Prisen kan og deles ut til lag og foreninger.

Bangsmoen Husflidslag har drevet Bangsmoen Husflidsutsalg i den gamle handelsbygningen på Bangsmoen siden 1991. Husflidslaget har sørget for liv på det gamle hadelsstedet og formidler kulturarven som sitter i veggene der.

Bangsmoen er ei kulturperle med historisk sus og er en sentral del av Sør-Aurdal kommune sitt Tusenårssted, sammen med Vangen og Ulekyrkjetomta. I sin tid var Bangsmoen det største handelsbygget i Valdres. Det ble satt opp i 1881 og interiøret i butikken er intakt. Her var det butikk og postkontor. Bangsmoen er det eldste handelshuset i Bagn og har hatt stor historisk betydning.

Bangsmoen Husflidslag holder tradisjonen i hevd. Laget har i år 30-års jubileum for driften av Bangsmoen Husflidsutsalg på Bangsmoen. Butikken er åpen i sommersesongen og før jul. Husflidslaget ønsker deg velkommen til en trivelig handel. Her selges varer fra ca 60 husflidsprodusenter. Det er alt fra trearbeider, tekstiler, smykker, keramikk, til heimebakst og mye mer.

Sør-Aurdal kommune stilte eiendommen "Smeby" til disposisjon til en stiftelse med formålet å sette i stand, verne, drive og holde ved like eiendommen i samråd med fylkeskonservatoren. Vedtekter for Stiftinga Bagnsmoen ble vedtatt av  kommunestyret i 1991 (rev. 2008). Bangsmoen Husflidslag er, sammen med Begnaljom Spel- og dansarlag, Sør-Aurdal Historielag, Bagn Sokneråd og kommunen med i stiftelsen.

Bagnsmoen Husflidslag sørger for liv og røre på Bangsmoen. Husflidslaget har mange flittige hender som lager flotte husflidsprodukter i tradisjonelle teknikker og formidler kulturarven. Bangsmoen Husflidslag har lagt ned en stor innsats i driften av Bangsmoen Husflidsutsalg.

Ta en tur innom Bangsmoen Husflidsutsalg i sommer, og gå 100 år tilbake i tid. Bangsmoen Husflidslag holder dørene åpne og byr gjerne på kaffe og nystekte vafler som kan nytes ute i sommersola på denne unike møteplassen.

Kommunen ønsker ved tildeling av Kulturprisen til Bangsmoen Husflidslag å få takke for den store innsatsen laget legger ned i kommunens kunst og kulturliv, og for at husflidslaget holder liv i det historiske handelsstedet på Bangsmoen.

Selve prisutdelingen vil finne sted på kulturkvelden 19. november 2021 i Sør-Aurdalshallen.

Flere bilder: